Costume Designers Guide: Milena Canonero

milena canoneroMilena Canonero is a living legend of costume design. She’s admired by fellow costume designers such as Sonia Grande, who made Midnight in Paris. When I interviewed Sonia, she told me that she was her referent. And I’m not surprised, Milena’s trajectory is amazing. The first movie she worked in was A clockwork orange in 1971, and she still creates costume masterpieces today. She’s won three Oscars, for Marie Antoinette, Chariots of Fire, and Barry Lyndon. What I most admire about her is her ability to work in massive productions such as Marie Antoinette with hundreds of extras, and in small shootings like Carnage, with only four characters that never change clothes.

In her filmography you’ll find some of the most important movies of the history of cinema: Chariots of fire, Out of Africa, The Godfather Part III, A clockwork orange, The Shining… Milena has worked for directors such as Francis Ford Coppola, Roman Polanski, Stanley Kubrick, Sydney Pollack…

It’s difficult to establish a nexus between her works, all of them are so different that it’s impossible to define a particular style. They are simply genius. For example, you can guess a particular style in Colleen Atwood’s works (another great costume designer), as her specialty are dark fantasy movies (she’s worked with Tim Burton in many movies).

I’d like to bring out the work she did in Marie Antoinette with Sofia Coppola. She was inspired by the colours of Ladurée macarons and the costume design is candy for the eyes. I haven’t seen a period movie with a better visual harmony than Marie Antoinette (although there are many other great ones, of course). The 80% of the value of the movie owes it to the costume design by Milena. On this post you’ll find more info about the movie (from the Manolo Blahnik shoes to the Adam Ant references).

She also did a great job on The Shining, particularly on Jack Nicholson’s character and his pullovers. The kid’s are really nice too, I love the Apollo 11 one. And the twins’ blue dresses are also iconic.That’s what Milena does, she’s able to create an image and make it a culture icon. The white outfit of the main character of A clockwork orange is a great example of that. Think about his hat, the suspenders, the eyelashes… It’s one of the most popular Halloween costumes.

On this post I’ve made a list of some of her most important movies. Every month I’ll dedicate a post to a great costume designer. I had to start with Milena, of course!

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Milena Canonero es una leyenda viva del diseño de vestuario. Es admirada por otros grandes figurinistas como Sonia Grande, que diseñó el vestuario de Midnight in Paris. Cuando entrevisté a Sonia me dijo que era su referente. Y no me sorprende, la trayectoria de Milena es increíble. Ha ganado tres Oscars, por Marie Antoinette, Carros de Fuego, y Barry Lyndon. La primera película para la que trabajó fue La naranja mecánica en 1971, y a día de hoy sigue creando obras maestras.

Lo que más admiro de ella es su capacidad de recrear cualquier tipo de época, trabajar en producciones con cientos de extras como Marie Antoinette, o películas con tan sólo cuatro personajes que no cambian su atuendo durante todo el film, como es el caso de Un Dios Salvaje.

Entre su filmografia están algunas de las películas más importantes del cine: Carros de fuego, Memorias de África, El Padrino III, La Naranja Mecánica, El Resplandor… Milena ha trabajado para directores de la talla de Francis Ford Coppola, Roman Polanski, Stanley Kubrick, Sydney Pollack…

Resulta difícil establecer un nexo entre sus trabajos, porque son todos tan diferentes que no es posible definir un estilo en particular, simplemente son geniales. En cambio, sí podemos encontrar un estilo particular en Colleen Atwood, otra grande, pues su especialidad son las películas de fantasía algo oscuras (trabaja habitualmente con Tim Burton).

De entre sus trabajos me gustaría destacar Marie Antoinette, vestuario para el que se inspiró en las tonalidades de los macaroons de Ladurée y que es toda una delicia para los ojos. No he visto película de época con una armonía visual mejor que Marie Antoinette (aunque sí hay otras con grandes vestuarios). El 80% del valor de la película corresponde al vestuario. En este post encontraréis más info (desde los zapatos de Manolo Blahnik hasta las referencias a Adam Ant).

En El Resplandor también hizo un gran trabajo con el personaje de Jack Nicholson y sus caracterísicos jerseys. Lo del niño son muy originales, sobre todo el del Apollo 11. Y los icónicos vestiditos azules de las gemelas. Milena consigue crear una imagen y convertirla en un icono cultural, como el look del protagonista de La Naranja Mecánica, con el bombín, los pantalones, los tirantes y la camiseta blanca, y las pestañas exageradas en un solo ojo.

En este post he hecho un repaso de sus mejores trabajos, en orden cronológico. Cada mes repasaré a una diseñadora de vestuario, es realmente interesante tener una idea completa de toda su filmografía. Y por supuesto, ¡tenía que empezar con Milena!

A Clockwork Orange (1971)
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Barry Lyndon (1975)
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The Shining (1980)
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Chariots of Fire (1981)
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Cotton Club (1984)
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Out of Africa (1985)
milena canonero milena canoneromilena canoneroCheck the post about Out of Africa‘s costume design/// Aquí el post sobre el vestuario de Memorias de África

The Godfather Part III (1990)
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Life Aquatic (2004)
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Marie Antoinette (2006)
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The Darjeeling Limited (2007)
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Carnage (2011)
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2 comentarios en “Costume Designers Guide: Milena Canonero

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